Eco-Schools este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 68 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).
Programul “Eco-Şcoala“ este un program internaţional de responsabilitate socială, care are drept scop promovarea activităţilor de voluntariat pentru protecţia mediului si educarea tinerei generaţii în spiritul protecţiei acestuia . Un vechi proverb spune că “ pomul când e mic se îndreaptă “ . Copiii sunt un grup ţintă important pentru educaţia mediului , pentru că ei sunt gestionarii si consumatorii de mâine ai resurselor . De multe ori , copiii îşi pot influenţa părinţii , pentru că toţi îi educă pe toţi , pentru că şi părinţii sunt educaţi de către copii , pentru că o acţiune aparent neînsemnată , poate avea consecinţe educative nebănuite.
„Ziua Verde a Eco-Școlilor” are deja tradiție în Colegiul Național Pedagogic” Mircea Scarlat” din Alexandria, astfel încât în prezent avem o mică livadă în curtea școlii. Elevii claselor a IX-a s-au alăturat colegilor mai mari și au participat la campania anuală de plantare de pomi fructiferi sau ornamentali.
Ca în fiecare an, elevii Colegiului Național Pedagogic” Mircea Scarlat” din Alexandria, au inclus în calendarul activităților “ Eco-Școală“ acțiunea de amenajare a claselor pentru sărbătorile de iarnă, cu decorațiuni create de ei, din materiale reciclabile. Fiecare clasă a devenit un atelier de creație, de pictură în care elevii și-au demonstrat creativitatea, măiestria și originalitatea, iar rezultatul a fost minunat, în toată școala fiind o atmosferă de basm, în care spiritul Crăciunului și spiritul PEDA ,,s-au întâlnit” peste tot.
În cadrul programului “ Eco-Școală”, elevii Colegiului Național Pedagogic” Mircea Scarlat” din Alexandria, au discutat la ora de dirigenție despre o problemă care afectează întreaga planetă, reprezentată de poluarea mediului, care este influențată în mod direct de emisiile de gaze cu efect de seră. Aceștia au urmărit un material video despre ceea ce reprezintă și cum se calculează amprenta de carbon, iar rezultatele au indicat faptul că toți, elevi și cadre didactice trebuie să își revizuiască alegerile, stilul de viață și să fie mai prietenoși cu mediul.
Elevii CN Pedagogic “Mircea Scarlat” Alexandria au desfășurat, astăzi 2 februarie 2022, activități dedicate Zilei Zonelor Umede, împreună cu partenerii noștri de la Palatul Copiilor Alexandria, Adriana Lale și Grosu Sorin. Activitatea se înscrie în Planul de acțiune al Programului mondial “Eco Școala”, iar, la nivel mondial, tema din anul 2022 a acestei zilei este “Action for People and Nature”, temă care se dorește a fi un îndemn la acţiune, în contextul în care zonele umede naturale dispar mult mai repede decât pădurile. Prin comunicările prezentate, participanții au tras un semnal de alarmă asupra pericolului pe care îl reprezintă dispariția zonelor umede, atât în țara noastră cât și la nivel mondial.
Elevii Colegiului Național Pedagogic” Mircea Scarlat” din Alexandria au marcat venirea primăverii și începutul „Lunii Pădurii” prin plantarea unor pomi fructiferi și semințe de flori în parcul școlii.
Acest eveniment vine ca o necesitate în combaterea exploatărilor masive și își are rădăciniile în Statele Unite ale Americii, sărbătorit încă din 1872 sub numele de „Sărbătoarea sădirii arborelui”. În România, prima data a fost organizată în anul 1902 de către Spiru Haret, pe atunci ministru al Cultelor și Instrucției Publice.
Evenimentul are ca scop evidențierea rolului pădurii în menținerea echilibrului în natură și sensibilizarea publicului și a factorilor decizionali cu privire la importanța pădurilor și a rolului lor esențial în menținerea echilibrului ecologic la nivel global.
Ziua Mondială a Rezervațiilor și Parcurilor Naturale deschide calendarul sărbătorilor de mediu, la 11 ianuarie, din anul 1997. În ultimele secole s-a observat o deteriorare accentuată a mediului înconjurător, fapt ce a determinat naturaliștii, oamenii de știință să-și îndrepte atenția către conservarea naturii și a biodiversității.
În cadrul orelor de geografie, elevii claselor a XI-a, de la Colegiului Național Pedagogic “Mircea Scarla “ din Alexandria, au organizat dezbateri on-line privind importanța și necesitatea ariilor protejate în contextul dezvoltării durabile și au prezentat materiale didactice despre cele mai reprezentative parcuri și rezervații naturale de pe Terra.
Evenimentul a fost organizat de către elevii clasei a XI a B, în cadrul orei de dirigenție, coordonați de prof. Nedelcuță Aurelia. Activitatea a debutat cu un material PowerPoint despre ceea ce inseamnă în general ,,viaţă sănătoasă, alimentație sănătoasă”, apoi a început prezentarea propriu-zisă a alimentelor, elevii întrecându-se în prezentarea lor cât mai sugestivă şi cât mai atractivă.
În acest an, elevii Colegiului Național Pedagogic” Mircea Scarlat” au marcat Ziua Mondială a Apei, printr-o vizită la Stația de epurare a apei din Alexandria, vizită ce a avut drept scop, constientizarea importanței apei în toate domeniile de activitate.
Elevii au asistat la procesul prin care stația de epurare acționează pentru diminuarea cantității/concentrației poluanților pe care îi conține apa uzată, astfel încât efluentul să respecte condițiile de evacuare impuse prin reglementările în vigoare.
Apele uzate industriale provin din diverse procese de producţie şi de prelucrare. Dintre metodele fizice de dezinfecţie, cele mai utilizate sunt metoda termică şi iradierea cu radiaţii de energie ridicată. industriale.
Elevii Colegiului Național Pedagogic “ Mircea Scarlat” însoțiți de un profesor coordonator, au marcat acest eveniment ecologic printr-o drumeție în Pădurea Vedea din municipiul Alexandria, dorind să facă auzit mesajul lor de protejare a pădurilor.
Prin clipuri video sau prin dialog cu cetățenii municipiului ieșiți la plimbare, au tranmis mesaje clare, din care să reiasă că, fără aer, viaţă şi simţuri nu putem trăi, dar fără gunoaie şi poluare se poate.
Drept urmare, s-a recomandat să nu se mai arunce sticle şi materiale plastice la întâmplare, ci doar în locurile special amenajate, trebuie să plantați copaci și trebuie folosite metode de obținere a energiei curate,de reciclare şi refolosire a materialelor greu degradabile.
În contextul suspendării cursurilor în învățământul preuniversitar,ca urmare a pandemiei,al desfășurării activităților profesionale de acasă, școala românescă și-a mutat cursurile în mediul virtual prin intermediul aplicațiilor care facilitează comunicarea sincron / asincron, a platformelor de e-learning ( Google Meet, Google Classroom etc).
Cadrele didactice și elevii din Colegiul Național Pedagogic” Mircea Scarlat “ din Alexandria, sunt preocupate de continuarea activităților din cadrul programului de educație ecologică” Eco-Școală“ chiar și în format online. Astfel, ei organizat și în acest an școlar tradiționala, pe 29 octombrie, tradiționala “Ziua Verde Eco-Școală“,dar individual, acasă în curte sau pe balcon.
Conform tradiției anuale, elevii liceului au plantat pomi frunctiferi în curtea școlii,contribuind la păstrarea şi întreţinerea spaţiului verde.
Pentru pregătirea acestei acţiuni, am organizat o şedinţă în şcoală cu eco-şefii claselor pentru ca fiecare reprezentant să transmită informaţia colegilor.
De asemenea, acest eveniment a fost anunat si la postul de radio al scolii. Părinţii au fost cei care s-au ocupat de achiziționarea pomilor fructiferi. Elevii au răspuns cu entuziasm și s-au pregătit corespunzător, echipați cu mănuşi de unică folosință, sape și greble.
La orele de Educație plastică și de Abilități practice sau în cadrul Palatului Copiilor, elevii realizează picturi, colaje,mulaje, ornamente si mărșisoare din deșeuri,organizează expoziții cu vânzare cu prilejul unor evenimente ecologice și astfel, se obțin fonduri suplimentare pentru dotarea claselor. Elevii au început să înțeleagă necesitatea adoptării unui comportament responsabil față de natură, dar responsabilitatea este atât una individuală, cât și una colectivă.
Drept urmare, ziua de 1 Martie cunoscută ca sărbătoarea a naturii, a fost percepută şi ca un mesaj de a economisi tot ceea ce ea ne oferă, iar acțiunea de colectare şi valorificare a deşeurilor reciclabile, dacă este realizată cu simţ de răspundere şi motivată temeinic , poate deveni sursă de a colecta fonduri pentru susţinerea altor proiecte educative.
Activitatea a constat în strângerea de fructe și legume din grădinile și livezile elevilor și profesorilor și colectarea de conserve și borcane cu zacuscă, dulceață,compot murături, pregătite în casă. Alimentele au fost donate copiilor din familiile nevoiase din oras.
Aceasta activitate a avut drept scop conștientizarea adulților, prin intermediul copiilor privind consumul responsabil de alimente, rolul consumului zilnic al fructelor și legumelor proaspete, încurajarea aprovizionării cu legume și fructe autohtone în detrimentul celor din import.
Prin acest demers se intenționează consolidarea abilităților copiilor de a trăi împreună cu ceilalți într-o societate unită și solidară, în care contează valențele umanitare, implicarea,angajamentul,responsabilitatea